چکیده:
زمینه و هدف: کیفیت زندگی جنسی زنان یکی از موضوعات کلیدی حوزه سلامت جنسی و باروری است. این مفهوم، ذهنی و بر درک فرد از جنبه جنسی زندگی خود استوار است. پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی جنسی زنان انجام یافته است.
روش بررسی: این پژوهش کیفی به روش تحلیل محتوای قراردادی انجام گرفته است. داده‌ها از طریق ۱۷ مصاحبه فردی بدون ساختار و ۱۴ روایت زندگی جنسی با نمونه‌گیری هدفمند از میان زنان متأهل و در سنین باروری مراجعه‌کننده به ۵ مرکز بهداشتی- درمانی و یک کانون سلامت در شهرهای تهران و شیراز جمع‌آوری شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها مستمر و به صورت مقایسه‌ای مداوم انجام یافت.
یافته‌ها: براساس تجارب مشارکت‌کنندگان، ۳ درونمایه آمادگی قبل از رابطه جنسی، رابطه جنسی مبتنی بر تعامل و هماهنگی، برون‌دادهای رابطه جنسی قبلی، به عنوان عوامل اصلی و ۲ درونمایه چارچوب زندگی مشترک و جامعه‌پذیری جنسی انفعالی به عنوان عوامل زمینه‌ای مؤثر بر کیفیت زندگی جنسی تبیین گردید.
نتیجه‌گیری: در این پژوهش، عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی جنسی زنان شناسایی شد. توجه به این عوامل در طراحی مداخلات مناسب از سوی سیستم ارایه خدمات سلامت کشور پیشنهاد می‌گردد.

نویسندگان:
می‌نور لمیعیان۱، فاطمه زارعی۲، علی منتظری۳، ابراهیم حاجی‌زاده۴، راضیه معصومی ۵
۱- دانشیار گروه آموزشی بهداشت باروری و مامایی دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
۲- استادیار گروه آموزشی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان
۳- استاد، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی
۴- استاد گروه آموزشی آمار زیستی دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
۵- عضو مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، استادیار گروه آموزشی بهداشت باروری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران ،r_masoumi@sina.tums.ac.ir

دیدگاه خود را بنویسید